مضرات حذف سحرى براى سلامتى



مضرات حذف سحرى براى سلامتى

یک متخصص تغذیه به روزه داران توصیه کرد: از مصرف بیش از حد فرآورده هاى گوشتى و پرچرب به دلیل دفع آب بدن در طول روز، اجتناب کنند.وى روزه را به عنوان یک فریضه دینى، داراى مزایا و فواید معنوى و جسمانى دانست و اذعان داشت: کاهش وزن یکى از تاثیرات روزه دارى است، بدین معنا در صورتى که فرد روزه دار توصیه هاى بهداشتى را رعایت کند، به طور طبیعى بعد از ماه رمضان، به دلیل کاهش چربى هاى بدن تا چند کیلوگرم کاهش وزن پیدا مى کند و همین امر نیز منجر به حفظ سلامتى و پیشگیرى از بروز بیمارى هاى ناشى از چاقى مى شود.
وى استراحت نسبى بدن را از دیگر مزیت هاى روزه دارى عنوان کرد و افزود: بدن در طول این یک ماه، فرصت استراحت نسبى در بعضى از اندام ها همچون دستگاه گوارش را پس از یک سال فعالیت به دست مى آورد. این متخصص با بیان این که روزه دارى سبب گاستریت ( التهاب معده) و زخم هاى دستگاه گوارش نمى شود، خاطرنشان کرد: به رغم این موضوع به افرادى که سابقه زخم دستگاه گوارش دارند و یا مستعد این بیمارى هستند، توصیه مى شود با مراعات نکات بهداشتى از پیشرفت این بیمارى جلوگیرى کنند. این متخصص تغذیه در خصوص نحوه تغذیه در ماه مبارک رمضان گفت: برخى از افراد در ماه مبارک رمضان، مبادرت به حذف سحرى مى کنند که این وعده غذایى خوب سبب محرومیت غذایى بدن مى شود و تکرار این امر براى سلامتى مضر خواهد بود.
وى گفت: بعضى از افراد به منظور کاهش گرسنگى در طول روز، غذاهاى پرچرب و انرژى زا و براى رفع تشنگى در طول روز مایعات فراوان مصرف مى کنند، در حالى که هر دو تعبیر فوق نادرست است. همچنین وى با تاکید بر این که در وعده غذایى سحر و افطار باید تنوع غذایى وجود داشته باشد، یادآور شد: پرهیز از مصرف غذاهاى پرچرب، کاهش مصرف غذاهاى پروتیینى، افزایش مصرف میوه و سبزیجات در وعده سحرى به منظور جلوگیرى از گرسنگى و تشنگى در طول روز از نکات مهم در مورد وعده هاى غذایى ماه رمضان است.
وى با اشاره به مصرف بیش از حد گوشت و مواد پروتیینى توسط برخى افراد به منظور جلوگیرى از گرسنگى در طول روز، متذکر شد: مصرف زیاد پروتیین، هنگام دفع از طریق ادرار، مقدارى از آب بدن را کاهش مى دهد و سبب تشنگى بیشتر در طول روز مى شود.
این متخصص، مصرف غذاهاى کم حجم، سبک و داراى مواد قندى طبیعى را بهترین ماده غذایى هنگام افطار دانست و افزود: روزه داران مى توانند با گذشت دو ساعت از زمان افطار، از وعده غذایى شام استفاده کنند.
وى استفاده از چند عدد خرما، کشمش و یا اندکى نان و پنیر و سبزى، اجتناب از نوشیدنى هاى بسیار سرد، کاهش مصرف زولبیا و بامیه و شربت هاى غلیظ را از نکات بارز هنگام افطار ذکر کرد و گفت: مصرف زیاد زولبیا و بامیه باعث کاهش اشتها و حذف وعده اصلى غذا مى شود. همچنین مصرف زیاد و بدون ملاحظه نوشیدنى هاى بسیار سرد، سبب رقیق شدن آنزیم هاى گوارشى و کاهش هضم ماده غذایى در بدن مى شود.وى با تاکید بر اجتناب از پرخورى در این ماه گفت: گنجایش معده هر شخصى ۱ الى ۵/۱ لیتر مى باشد، بنابراین مصرف غذا در وعده سحر و افطار باید مانند روزهاى عادى، معقول و منطقى باشد

روزنامه جوان/شماره 2414

/ 0 نظر / 15 بازدید