غذاهاى موثر در پیشگیرى از سکته مغزى

 

سکته مغزى

غذاهاى موثر در پیشگیرى از سکته مغزى

سکته مغزى بیانگر وارد شدن آسیب به بخشى از مغز است، این آسیب زمانى ایجاد مى شود که جریان خون در مغز مختل شده و یا در اثر پارگى دیواره رگ هاى خونى، جریان خون به بیرون انتشار پیدا کند. در این حالت اکسیژن و مواد غذایى ضرورى به مغز نمى رسد. 
  سکته مغزى سومین علت مرگ در بسیارى از کشورهاى غربى است و با افزایش سن، شیوع آن نیز افزایش مى یابد. عوامل اصلى آن شامل فشار خون بالا، دیابت ، افزایش چربى هاى خون، بیمارى سرخرگ کرونر قلبى، نارسایى قلبى، بزرگ شدن بطن چپ قلب، مصرف سیگار، چاقى، استفاده از قرص هاى ضد باردارى استروژن دار و بالا بودن غلظت خون است. 
علایم سکته مغزى
سکته مغزى، اغلب با فشار خون بالا یا تغییرات نامنظم فشار خون همراه است. علایمى که در طى چند روز قبل از بروز سکته دیده مى شوند شامل سردرد، خواب آلودگى، سرگیجه و اختلال در بینایى است. گاهى اوقات این علایم به مرور و در طى چند هفته بروز مى کنند.
عوارض
از عوارض سکته مغزى، فلج قسمتى یا تمام یک طرف بدن است. بسیارى از افراد دچار انواع فلج، مشکلات تکلمى، اختلال حافظه و فراموشى و یا عدم کنترل ادرار و. . . مى شوند. بنابراین تمامى بیماران نیاز به درمان خواهند داشت. استفاده از داروهاى ضد انعقاد خون (مثل آسپیرین)، کاهش فشار خون از طریق دارو، تغییر شیوه زندگى و رژیم غذایى و داشتن فعالیت ورزشى سبب کاهش خطر بروز سکته مى شود. نمک عامل مهمى در بروز سکته است. شواهد اپیدمیولوژیک ارتباط بین دریافت کم پتاسیم را با بروز سکته مغزى نشان مى دهند. 
چه غذاهایى در پیشگیرى از سکته مغزى مفید هستند؟
گر چه هنوز دلایل محکمى درباره تاثیر رژیم غذایى در بروز سکته مغزى وجود ندارد ، ولى بسیارى از پزشکان معتقدند که رژیم درمانى سبب کاهش فشار خون و به دنبال آن کاهش خطر بروز سکته مغزى مى شود. در حضور رادیکال هاى آزاد، رگ هاى مغزى سریع تر دچار ضایعه مى شوند، بنابراین افزایش مصرف روزانه مواد آنتى اکسیدانى لازم است. 
- میوه و سبزیجات و همچنین آب آنها، غنى از ویتامین هاى آنتى اکسیدان، پتاسیم و ترکیبات گیاهى مفید هستند و در مقابل، مقدار کمى سدیم دارند و باید به میزان حداقل ۵ واحد در روز مصرف شوند. 
تحقیقات در کشور انگلستان نشان داده است دریافت میزان بالاى میوه و سبزیجات با کاهش میزان سکته مغزى همراه بوده است. مطالعه اى نیز در بلژیک نشان داد بیمارانى که سبزیجات سرشار از بتاکاروتن ( پیش نیاز ویتامینA) را به مقدار فراوان مصرف کرده و داراى سطوح بالاى ویتامینA در خون بوده اند، پس از بروز سکته سریع تر بهبود یافتند. تحقیقى نیز در کشور آمریکا به نقش حفاظتى ویتامینA در برابر سکته و افزایش دریافت آن اشاره کرده است. روغن سویا، ذرت، آفتابگردان، پنبه دانه، کانولا و سبزیجات داراى برگ سبز سرشار از ویتامینE هستند. 
- حبوبات، آجیل و مغزها، دانه هاى خوراکى و سایر پروتئین هاى گیاهى، باید بیشتر از پروتئین هاى حیوانى در برنامه غذایى روزانه مصرف شوند. مطالعات نشان داده میزان سکته مغزى در میان افراد گیاهخوار بسیار کمتر از مصرف کنندگان گوشت قرمز است. 
- ماهى هاى روغنى خصوصا قزل آلا و قباد سبب بهبود جریان خون مى شوند. مصرف حداقل دو بار در هفته از این ماهى ها از سکته مغزى پیشگیرى مى کند. 
- نان، برنج، ماکارونى، سیب زمینى و غلات صبحانه (مثل برشتوک) مقدار کمى چربى دارند ولى سرشار از نوعى انرژى هستند که تدریجا آزاد مى شود و بدین ترتیب به افراد کمک مى کند تا مدت طولانى ترى احساس سیرى کنند. 
- مغزها، دانه هاى خوراکى و روغن کتان حاوى نوعى اسید چرب ضرورى به نام لینولئیک اسید هستند. در طى مطالعه اى که محققان فنلاندى انجام داده بودند، مشاهده شد مردان میانسالى که دچار سکته شده بودند، در مقایسه با سایر افراد، سطوح پایین ترى از این اسید چرب ضرورى را داشتند. 
- مصرف مواد غذایى غنى از سلنیوم ( مثل ماهى، جوانه گندم و تخم آفتابگردان ) براى پیشگیرى از سکته مغزى توصیه مى شود. دریافت پایین این ماده معدنى با افزایش خطر سکته مغزى ارتباط دارد. 
از چه غذاهایى باید پرهیز کرد؟
- براى کاهش فشار خون، باید از مصرف غذاهاى شور پرهیز کرد. 
- لازم است مصرف غذاهاى کنسرو شده و آماده، کنسرو سبزیجات در آب نمک، فرآورده هاى گوشتى و غذاهاى دودى محدود شود. 
چند نکته مهم:
- براى پیشگیرى از بروز مجدد سکته مغزى، منابع غذایى حاوى آلفا لینولنیک اسید (نوعى اسید چرب ضرورى از خانواده امگا-۳) از قبیل گردو، سویا و روغن کانولا مفید هستند. 
- مصرف الکل، خطر سکته مغزى را در افراد الکلى در مقایسه با غیر الکلى ها چندین برابر افزایش مى دهد. 
- به سیگارى ها توصیه مى شود به ترک آن مبادرت ورزند.

/ 0 نظر / 6 بازدید